maanantai 31. joulukuuta 2012

Rumat kengät 2012

Tämä runo oli ensimmäinen jonka löysin alkuvuonna, se ei silloin tuntunut miltään eikä koskettanut.
Nyt kun olen kulkenut näillä kengillä tiedän mitä tämä runo merkitsee ja sen joka sana on niin tosi.
 
Kohta vuosi, pitkä pelottava vuosi surun ja kaipauksen sumentama. Nykyisin itku on herkässä koska pääni alkaa olla niin heikko, taas kaikki se missä olimme esikoisen odotuksessa on niin tässä ja nyt, samoilla viikoilla ollaan ja pelottaa, toisesta menetyksestä en selviä, en halua selvitä.
 
Vuosi 2013, ole parempi, minä niin toivon olen ollut urhea ja yrittänyt pysyä vahvana. On päiviä jolloin olisin halunnut vaan luovuttaa mutta vielä vähän aikaa sinnittelen. Tälläisinä hetkinä sen huomaa kuinka heikko ihminen oikeastaan voi olla, tiedän että mikään ei koskaan palaa ennalleen eikä tarvitse, mutta nyt kaipaan jo sitä valoa tunnelin päähän ja näitten tunteiden rauhoittumista, en jaksa jatkuvaa myllerrystä.

Parempaa Vuotta 2013 toivoen.
 
Minulla on jalassani kenkäpari.
Ne ovat rumat kengät.
Epämiellyttävät jalassa.
Vihaan kenkiäni.
Joka päivä käytän niitä ja toivon, että minulla olisi toiset kengät.
Joinakin päivinä kenkäni tekevät niin kipeää,
että en usko voivani ottaa enää yhtään askelta.
Silti pidän niitä edelleen.
Minua katsotaan pitkään näissä kengissä.
Ne ovat myötätuntoisia katseita.
Näen toisten silmistä, että he ovat iloisia,
että nämä ovat minun kenkäni eivätkä heidän.
He eivät koskaan ota kenkiäni puheeksi.
Jos he saisivat tietää, miten kauheat nämä kenkäni ovat,
se saattaisi tehdä heidän olonsa epämukavaksi.
Jotta kukaan todella ymmärtäisi näitä kenkiä,
niillä pitää kulkea.
Mutta, kun olet kerran laittanut ne jalkaasi,
et voi koskaan ottaa niitä pois. Nyt olen huomannut, etten ole ainoa nainen, jolla on tällaiset kengät.
Maailmassa on monta paria näitä.
Jotkut naiset ovat kuin minä,
heihin sattuu päivittäin, kun he yrittävät kulkea niillä.
Jotkut ovat oppineet kulkemaan niillä niin,
ettei satu ihan niin paljoa.
Jotkut ovat käyttäneet niitä niin pitkään,
että menee päiviä ennen kuin he muistavat miten paljon heihin sattuu. Kukaan nainen ei voi ansaita näillä kengillä kulkemista.
Silti, näiden kenkien vuoksi olen vahvempi nainen.
Nämä kengät ovat antaneet minulle voimaa kohdata mitä vain.
Ne ovat tehneet minusta sen joka olen.
Tulen ikuisesti kävelemään lapsensa menettäneen naisen kengillä.

-tuntematon-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti